Hoofdstuk 1

In dit hoofdstuk staat dat het Noorse vrachtschip De Lorentz W. Hansen getorpedeerd werd. Waarom was dat eigenlijk het geval? Het schip van reder Klaus Wiese Hansen was op 8 oktober 1939 vertrokken van Newcastle in New Brunswick (Canada) met bestemming Garston bij Liverpool, Engeland. Op 14 oktober werd het schip door De Deutschland gedwongen te stoppen en onder dreiging van een directe torpedering mocht er geen radioverkeer meer plaatsvinden. Bewapend met pistolen en handgranaten werd het schip geënterd door een Duitse prijsbemanning. De kapitein van De Lorentz W. Hansen, Sigurd Berg en zijn bemanning kregen tien minuten de tijd om het schip te verlaten. De kapitein wist de Duitsers over te halen om van tien minuten een half uur te maken waarna zij in hun twee reddingsboten overvoeren naar De Deutschland. De lading van De Lorentz W. Hansen bestond uit hout bestemd voor Engeland en kapitein Wenneker van De Deutschland bestempelde dit als contrabande. Engeland was immers in oorlog met Duitsland en deze goederen waren bestemd voor de vijand en het maakte de Duitsers niet uit dat het met een Noors schip vervoerd werd. Daarop werd De Lorentz W. Hansen met kanonvuur bestookt. Toen dat geen effect had, moest uiteindelijk een torpedo worden afgevuurd om het schip te laten zinken. Nog dezelfde dag werd het Noorse tankschip De Kongsdal aangehouden. De lading van het schip bleek bestemd voor Denemarken, waarop het vrije doorvaart verkreeg. Maar dat gebeurde pas nadat de bemanning van De Lorentz W. Hansen was overgevaren naar De Kongsdal. De Kongsdal werd een paar dagen later door de Britse marine wederom tot stoppen gedwongen. De kapitein kreeg opdracht naar Kirkwall op de Orkney-eilanden te varen om het schip daar te laten onderzoeken op contrabande. Het schip meerde 21 oktober in Kirkwall af. Bijna twee weken later mocht ze haar reis naar Denemarken voortzetten.

Bovengenoemde verbeteringen en aanvullingen ontleende ik uit Nederlandse, Noorse en Engelse krantenartikelen, die soms een dankbare aanvulling konden geven op de gebeurtenissen.

In dat kader moet even iets rechtgezet worden. In de eerste alinea van het boek staat dat de bemanning van De Stonegate (5400 ton) samen met de bemanning van De Lorentz W. Hansen werd overgeplaatst naar De Kongsdal. Dat is niet juist en dit wordt op de volgende bladzijde ook gecorrigeerd. Juist is dat de 38 bemanningsleden van De Stonegate, komend van Valpaíriso (Chili) met een lading Salpeter met als bestemming Londen, aan boord van De City of Flint werden gebracht waar zij uiteindelijk vijf dagen verbleven. Daarna werden zij in de Noorse havenstad Tromsø aan land gebracht. Dit gebeurde na interventie van Noorse overheidsfunctionarissen en douanebeambten die enige druk op de Duitsers uitoefenden. Vervolgens konden zij met het Hurtigruten schip De DS Midnatsol hun reis naar de stad Bergen voortzetten. Vandaar voeren ze terug naar Engeland.

Klik op de foto’s om deze te vergroten